گردشگری خوراک

گردشگری خوراک

گردشگری خوراک از خیال تا واقعیت جذب گردشگر

غذا تا چه اندازه می‌ تواند برای جذب گردشگر در یک کشور تاثیرگذار باشد؟ و اگر تاثیری دارد تا چه اندازه می ‌تواند در تبادلات فرهنگی و تاریخی و زیست محیطی نقشی را بازی کند؟ آیا نگرش گردشگری خوراک در سطح جهانی دیده شده است؟ و اگر دیده شده کشور ایران تا چه اندازه در این مسیر پیشرفت داشته است؟ آیا غذای ایران در روند رو به رشد گردشگری خوراک در سطح جهانی دیده می ‌شود؟ تا چه اندازه گردشگران داخلی به این سبک از تفریح و گردشگری می ‌پردازند؟ آیا غذای محلی برای خود مردم ایران جایگاه گردشگری دارد؟ با ما همراه این مقاله شوید تا به موضوع جذاب و خوشمزه ی گردشگری خوراک نگاهی هر چند کوتاه داشته باشیم.

گردشگری خوراک و سبک ‌های آشپزی ایرانی

آنچه پیداست و تمام منابع معتبر خارجی و داخلی بر وجود آن صحه می‌ گذارند، حضور سه سبک مهم آشپزی در ساختار خوراک ایران زمین است. وجود این سه سبک از آشپزی در ایران می تواند عرصه های نوینی در فرهنگ و ساختار گردشگری ایران و در امتداد آن گردشگری خوراک ایجاد کند. با در نظر گرفتن آن که برای کشور هایی چون ایران که از تنوع بسیار اقلیمی و فرهنگی برخوردار هستند، توسعه در صنعت گردشگری، می ‌تواند موجبات توسعه کشور باشد. تنوعی که موجب ایجاد گوناگونی های بسیار در ساختار غذایی ایران شده است. ساختاری که با نگاهی درست می تواند به یک هدف جذاب و خاص در نگاه گردشگری خارجی و یا ایرانی تبدیل شود. هستند گردشگرانی که فقط برای چشیدن غذایی خاص که آن را در یک رسانه دیده‌ اند، سفر می کنند و در مسیر گردشگری خوراک خود، موجبات دیده شدن ساختار های فرهنگی و گردشگری نقاط هدف می شوند. این تیپ از گردشگران، غالباً برای گردشگری خوراک خود هزینه می‌ کنند. هزینه ای که می تواند در توسعه ی صنعت گردشگری جایگاه مطلوبی داشته باشد.

گردشگری خوراک و تبادلات فرهنگی

گردشگری یعنی تماشای طبیعت آمیخته با فرهنگ یک مکان دیگر و خوراک عنصری جدا نشدنی در ارتباط با گردشگری است. حال اگر موضوع را این طور نگاه کنیم که گردشگری خوراک می ‌تواند زمینه‌ساز نشان دادن فرهنگ مهمان نوازی نیز باشد، به خوبی می ‌توان به رابطه ی تنگاتنگ گردشگری خوراک و تبادلات فرهنگی پی ببرید. اما خوراک مقوله های متفاوت دیگری هم دارد. مردم هر سرزمینی آنچه را می خورند که تاریخ برای آنها ساخته است و گردشگری که غالبا به دنبال جنبه‌ های تاریخی نیز هستند علاقه دارند که تاریخ هر سرزمین را زنده‌ تر تجربه کنند.
این تجربه ی زنده ‌تر باعث می ‌شود که گردشگر به سراغ زندگی جاری مردم منطقه کشیده شود. لباس های محلی، خانه های محلی، آداب و رسوم، اعتقادات و البته خوراک، گردشگری که خوراک محلی و تاریخی را می خورد، قطعاً خودش را میزبان تاریخی می بیند که مسافری را از گذشته ‌های دور برای او آورده است.

گردشگری خوراک
گردشگری خوراک

گردشگری خوراک و بوم گردی

آنچه مسلم است، گردشگری خوراک به دنبال غذا های محلی می باشد. غذا هایی که رنگ و بوی سنتی با خودش دارد. از اقلام طبیعی و بومی در تهیه ی آنها استفاده شده باشد. تمام این خواست های گردشگری خوراک را می توان در تفکر بوم گردی نیز جستجو کرد. در واقع بوم گردی یک نوع تکمیل شده ی گردشگری خوراک نیز می تواند باشد. گردشگری که در حال بوم گردی است بسیار علاقه دارد که از غذاهای بومی و تاریخی منطقه گردشگریش نیز خورده باشد. و حتی فراتر از این تعریف، شاید اولین تعریف گردشگر بوم گرد از سفرش در تجربه های غذاییش نهفته باشد. نمی شود به یک بوم گرد در سفر بوم گردیش همان غذایی را داد که در یک رستوران تهرانی سرو می شود. و اگر بوم گرد نتواند در سفر بوم گردی غذای خاص منطقه را پیدا کند، دلسرد از سفر با رویکردی منفی شده به خانه بازمیگردد. رویکردی که دیگر یک جنبه ی منفی برای یک منطقه ی خاص گردشگری در نگاه یک نفر و حتی فراتر از آن خواهد داشت. این ارتباط می تواند به نقش تعیین کننده ی گردشگری خوراک در تفکر بوم گردی صحه بگذارد.

تنوع خوراک در ایران، جذابیتی پایدار برای گردشگری خوراک

آنچه مسلم است در ایران به وجود ۸۰۰ نوع غذا با ساختار فرهنگی، تاریخی اشاره شده است. غذاهایی که با توجه به اقلیم های متنوع، ساختار هایی کاملا متنوع و جذاب دارند. از شمال کشور که تنوع گیاهی را وارد غذای خود کرده‌ اند تا سواحل جنوبی کشور که سفره هایشان را در اختیار ماهی ها گذاشته اند و از غرب آذر نشین که تنوع بسیاری از آش را خلق کرده ‌اند و تا مرکز ایران با وجود شهر هایی که توانسته اند غذا را با رنگ و بوی هنر آمیخته کنند. همه و همه، وجود یک تنوع جذاب گردشگر پسند را نوید می‌ دهند.
حضور ایران در سه سبک آشپزی جهانی که شامل سبک‌ های چینی و رومی و ایرانی است، می تواند جلوه های جدیدی در عرصه ی گردشگری خوراک را برای ایران زمین به ارمغان بیاورد. آنچه مسلم است آن است که جهان امروز حضور ایران در این سه سبک را قبول دارد. حضوری که با رنگ و بوی جدید می ‌تواند قدم های بلندی در عرصه ی بوم گردی و تفکر گردشگری جهان داشته باشد.

گردشگری خوراک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top