راهنمای سفر به آبشار دودوزن

آبشار دودوَزَن از آبشارهای زیبای استان گیلان است که در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزکی قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار حدود ۵۴ متر تخمین زده شده است. پوشش جنگلی انبوه، رودخانه های پر جوش و خروش، چشمه های گوارا و زیبایی های کم نظیر در حوالی این آبشار از تماشایی ترین مناطق ایران هستند. این منطقه کوهستانی دارای هوای خنک در بهار و تابستان است. قرار گیری این آبشار در میان جنگلی انبوه و راه دسترسی مناسب از دلایل جذب گردشگر به این منطقه است.در مقاله ی حاضر در وب سایت فاتریپ به بررسی و راهنمای سفر به آبشار دودوزن خواهیم پرداخت.

داستان سفر به آبشار دودوزن

در یک روز پاییزی در آبان ماه سال 1397 با یک تور طبیعت گردی بسیار عالی از تهران و البته با ماشین شخصی به سمت شمال کشور حرکت کردیم . زمانیکه وارد استان زیبای گیلان شدیم به سمت روستای شفت تغییر مسیر دادیم . حدود 24 کیلومتر پس از شفت جاده ای سرسبز به نام نصیر محله ما را جذب طبیعت زیبا و بکر خود کرد و پس از آن به سمت جاده های خاکی سیاهمزکی و منطقه خرم کش شدیم تا به آبشار دودوزن برسیم . پس از پیچ و خم های زیاد جاده ای و مسیریابی آبشار دودوزن به نزدیکی محل آبشار نزدیک شدیم. جایی که در انحنای جاده یک سوپرمارکت خودنمایی می کرد. در کنار خانه های روستایی ماشین ها را پارک کردیم و با مردمان روستایی کمی گپ زدیم تا هم به آنان احترام گذاشته باشیم و هم در خصوص آبشار دودوزن اطلاعات بیشتری کسب کنیم. مسیرمان تا رسیدن به آبشار راحت بود. از کنار منازل پیاده راهی به عرض یک متر وجود داشت و حدود 500 متر تا آبشار پیاده روی کردیم و از طبیعت لذت بردیم.

صدای آبشار در این طبیعت زیبا و سکوت درختان کاملاً آرام بخش بود.

آبشار مسیر جنگل را به دو بخش کرده بود. در سمت دیگر مردی از جنس طبیعت با روی خندان با گردشگران و طبیعت دوستان برخورد می کرد. برای رسیدن به آن سمت آبشار از پلی چوبی گذر کردیم و پس از کمی استراحت در آلاچیق و صرف صبحانه ی محلی به پای آبشار رفتیم تا کمی آب تنی کنیم و از طبیعت لذت ببریم.

چرا باید به آبشار دودوزن سفر کنیم؟

آبشار دودوزن جاذبه ای کمتر شناخته شده در طبیعت گیلان است که می تواند برای تان آرامش به ارمغان بیاورد. قرار گیری این آبشار در میان جنگلی انبوه و راه مناسب آن از جمله دلایلی است که این جاذبه را متفاوت جلوه می دهد. شاید دلیل اصلی پیشنهاد فاتریپ به شما برای سفر به آبشار دودوزن و به خصوص تمامی طبیعت گردان از آماتور تا حرفه ای مسیر مناسب آن باشد. البته این سفر را به سالمندانی که مشکل حرکتی دارند پیشنهاد نمی کنیم ولی ما در سفر به آبشار دودوزن چندین زن و مرد میانسال را دیدیم و از بودن این عزیزان لذت بردیم.

بهترین فصل سفر به آبشار دودوزن

اگر از من بپرسید چه زمانی برای رفتن به طبیعت زیبای گیلان مناسب است تنها جمله ای که به شما می گویم این است که « الان هم دیره! » واقعاً طبیعت گیلان در هر فصلی زیبایی های خودش را دارد و برای هر سلیقه ای یک پیشنهاد طبیعت گردی دارد! اما . . .

• بهار و تابستان بهترین زمان سفر به دودوزن محسوب می شود چرا که به دلیل کوهستانی بودن منطقه، آب و هوای آن بسیار خنک و مطبوع است.
  • بهار و تابستان: به دلیل قرار گیری آبشار در منطقه ای کوهستانی آب و هوای خنک انتظار شما را می کشد.
  • پاییز: منطقه جنگلی لباس رنگینی به تن می کند که بر جلوه های آبشار می افزاید.
  • زمستان: یخ زدگی و پوشش سپید برف نیز در زمستان مهمان منطقه می شود و زیبایی های خاص خودش را دارد.

راه دسترسی به آبشار دودوزن

در ابتدای مطلب تقریباً مسیر دسترسی به آبشار دودوزن را گفتیم اما برای اینکه شما راه دسترسی آسانی به این آبشار داشته باشید ، کامل تر توضیح خواهیم داد.

آدرس: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شفت، منطقه خرم کش

به منظور دسترسی به آبشار دودوزن در شهرستان شفت در استان گیلان می باشد. ابتدا باید به سمت گیلان حرکت کنید سپس به سمت شهرستان شفت توسط جاده شفت به مرکز این شهرستان دسترسی پیدا نمایید. بعد از آن با پشت سر گذاشتن بلوار و ورود به جاده نصیر محله به سیاهمزکی در مسیر آبشار قرار می گیرید. تقریبا حدود ۲ کیلومتر مانده به روستای توسه، روستای خرم کش را مشاهده می کنید. پس از دیدن تابلوی خرم کش تقریبا باید ۱۵۰۰ متر دیگر پس از مشاهده ی تابلو حرکت کنید تا به مسیری آسفالته تمام شود. بعد از آن اتومبیلتان را پارک کنید و بقیه مسیر را که سنگ فرش است با پای پیاده به سمت آبشار بروید

بازدید از آبشار دودوزن چقدر طول میکشه؟

مسلماً از نظر زمانی همه چیز به خودتون بستگی داره. مهم اینه از کجا راه میفتید و چقدر توی مسیر رسیدن به آبشار دودوزن هستید. اما ما می تونیم بهتون بگیم از زمان پیاده شدن از ماشینتون تا برگشتن به ماشین  و خداحافظی با آبشار چقدر زمان نیاز دارید

• پیاده روی حدود 5 الی ده دقیقه
  • صرف صبحانه در آلاچیق حدود نیم ساعت
  • آب بازی حدود نیم ساعت
  • عکاسی حدود 10 دقیقه
  • لذت بردن از طبیعت و سکوت در طبیعت 15 دقیقه

همونطور که میبینید این دقیقه ها تقریبی هست و همه چیز بستگی به خودتون داره. مثلاً ممکنه شما با تور طبیعت گردی به آبشار دودوزن رفته باشید و مطمئناً مدت زمان عکاسی خیلی بیشتر طول میکشه! یا حتی صبحانه خوردن. یا ممکنه بخواید از آبشار فرود کنید که کلاً یک زمان حداقل یک ساعته نیاز دارید. اما به این دلیل برایتان مدت زمان نوشتیم تا شما بتوانید برنامه ریزی داشته باشید تا از دیگر مناطق طبیعت گردی استان گیلان هم بازدید داشته باشید.

پیشنهاد ادامه سفر به آبشار دودوزن

• قلعه رودخان
  • دریاچه سقالسکار
  • روستای امامزاده ابراهیم
  • آبشار سیاه کش دره : در مسیر برگشت و پس از گذشتن از روستا در سمت راست خود روستایی را مشاهده کردیم که در انتهای آن یک آبشار وجود داشت به نام آبشار سیاه کش. متاسفانه مسیر این آبشار کمی زمان نیاز داشت و با توجه به اطلاعات بومیان این منطقه، از لحاظ فنی نیز کمی سخت بود. امیدواریم در آینده به این آبشار برویم و برایتان از این آبشار بگوییم. اگر شما به این آبشار رفته اید خوشحال میشویم اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید. شما می توانید از طریق صفحه ارسال محتوا، تجربه طبیعت گردی و آبشار نوردی سیاه کش را برایمان ارسال کنید

پیشنهاد تور طبیعت گردی آبشار دودوزن

• تیم فاتریپ، تور آبشار دودوزن را با تور طبیعت گردی قلاووز به سرپرستی آقای گودرزی ، همراهی نموده است. شما نیز چنانچه مایل باشید می توانید با این تور به طبیعت گردی بپردازید. مشاهده وب سایت گروه قلاووز – شماره تلفن آقای گودرزی : 09124260659
  • همچنین اگر شما مدیر تور و یا لیدر طبیعت گردی هستید و مایل به برگزاری تور طبیعت گردی آبشار دودوزن می باشید می توانید با ما تماس حاصل فرمایید تا نام و مشخصات شما نیز در این قسمت درج گردد. 09195704521